목차
Ⅰ. 쓰기 교육의 변화
Ⅱ. 과정 중심 접근의 배경
1. 과정 중심 접근의 의미
2. 과정 중심 접근의 배경
Ⅲ. 과정 중심 접근의 구현 방안
1. 교육과정 및 교과서에서의 구현
2. 교수 학습 장면에서의 구현
3. 평가 장면에서의 구현
Ⅳ. 앞으로의 방향
Ⅱ. 과정 중심 접근의 배경
1. 과정 중심 접근의 의미
2. 과정 중심 접근의 배경
Ⅲ. 과정 중심 접근의 구현 방안
1. 교육과정 및 교과서에서의 구현
2. 교수 학습 장면에서의 구현
3. 평가 장면에서의 구현
Ⅳ. 앞으로의 방향
본문내용
능성이 높다는 점 등을 특히 유의해야만 과정 중심 접근이 소기의 효과를 거두어 학생들의 글쓰기 능력을 증진하는데 도움이 될 수 있을 것이다.
<참 고 문 헌>
경인초등국어교육학회(1995), 과정 중심 글쓰기 교육 워크숍.
박영목·한철우·윤희원(1996), 국어교육학 원론, 교학사.
신헌재·이재승(1997), 쓰기 교육에서 과정 중심 접근의 의미, <한국초등국어교육> 13, 한국초등국어교육학회.
신헌재·이재승(1997), 학습자 중심의 국어교육, 박이정.
염창권(1996), 쓰기 교수 학습 모형과 전략 연구, <한국초등국어교육> 12, 한국초등국어교육학회.
원진숙(1995), 논술교육론, 박이정.
이재승(1997), 국어교육의 원리와 방법: 과정 중심의 국어교육, 박이정.
최현섭·박태호(1994), 과정 중심의 전략적인 글쓰기 지도 방안, <한국초등국어교육> 10, 한국초등국어교육학회.
최현섭·최명환·노명완·신헌재·박인기·김창원·최영환(1996), 국어교육학개론, 삼지원.
Beaugrande R. De.(1984), Text production, NJ: Ablex.
Bereiter Carl & Scardamalia Marlene(1987), The psychology of written composition, NJ: Lawrence Erlbaum Associates, Publishers.
Braddock R., Lloyd-Jones R., & Schoer L.(1963), Research in written composition, National Council of Teachers of English.
Calkins L.(1983), Lessons from a child on the teaching of writing, NH: Heinemann.
Clay M.(1975), What did I write?, NH: Heinemann.
Clay M.(1986), Constructive processes: Talking, reading, writing, art and craft, The Reading Teacher, 39.
Elbow P.(1973), Writing without teachers, London: Oxford University Press.
Emig Janet(1969), The Components of the process among twelfth grade writers, Doctoral dissertation, University of Harvard.
Emig Janet(1971), The composing processes of twelfth graders, National Council of Teachers of English.
Flower L. S. & Hayes J. R.(1980), Identifying the organization of writing processes, In L. W. Gregg & E. R. Steinberg (eds.), Cognitive process in writing, NJ: Lawrence Erlbaum Associates.
Flower L. S. & Hayes J. R.(1981), A cognitive process theory of writing, College Composition and communication, 32.
Freedman S. Warshauer et al.(1987), Research in writing: Past, present, and future, Center for the Study of Writing, ED 285 205.
Graves Donald H.(1973), Children's writing: Research directions and hypotheses based upon on examination of the writing process of seven-year-old children, Doctoral dissertation, State of University of New York.
Harste J. C., Woodward V. A. & Burke C. L.(1984), Language stories & literacy lessons, NH: Heinemann.
Matsuhashi A.(1981), Pausing and planning: The tempo of written discourse, Research in the Teaching of English, 15.
Moffett J.(1968), Teaching the universe of discourse, Boston: Houghton Mifflin.
Murray Donald M.(1968), A writer teaches writing: A practical method of teaching composition, Boston: Houghton Mifflin.
Nystrand Martin(1989), A social-interactive model of writing, Written Communication, 6(1).
Perl Sondra(1979), The composing process of unskilled college writers, Research in the Teaching of English, 13.
Pianko S.(1979), A description of the composing process of college freshman writers, Research in the Teaching of English, 13.
Rohman D. & Wlecke A. (1964), Prewriting: The construction and applications of models to concept formation in writing, Michigan State University, ED 001 273.
Stallard C.(1979), An analysis of the writing behavior of good writers, Research in the Teaching of English, 8.
<참 고 문 헌>
경인초등국어교육학회(1995), 과정 중심 글쓰기 교육 워크숍.
박영목·한철우·윤희원(1996), 국어교육학 원론, 교학사.
신헌재·이재승(1997), 쓰기 교육에서 과정 중심 접근의 의미, <한국초등국어교육> 13, 한국초등국어교육학회.
신헌재·이재승(1997), 학습자 중심의 국어교육, 박이정.
염창권(1996), 쓰기 교수 학습 모형과 전략 연구, <한국초등국어교육> 12, 한국초등국어교육학회.
원진숙(1995), 논술교육론, 박이정.
이재승(1997), 국어교육의 원리와 방법: 과정 중심의 국어교육, 박이정.
최현섭·박태호(1994), 과정 중심의 전략적인 글쓰기 지도 방안, <한국초등국어교육> 10, 한국초등국어교육학회.
최현섭·최명환·노명완·신헌재·박인기·김창원·최영환(1996), 국어교육학개론, 삼지원.
Beaugrande R. De.(1984), Text production, NJ: Ablex.
Bereiter Carl & Scardamalia Marlene(1987), The psychology of written composition, NJ: Lawrence Erlbaum Associates, Publishers.
Braddock R., Lloyd-Jones R., & Schoer L.(1963), Research in written composition, National Council of Teachers of English.
Calkins L.(1983), Lessons from a child on the teaching of writing, NH: Heinemann.
Clay M.(1975), What did I write?, NH: Heinemann.
Clay M.(1986), Constructive processes: Talking, reading, writing, art and craft, The Reading Teacher, 39.
Elbow P.(1973), Writing without teachers, London: Oxford University Press.
Emig Janet(1969), The Components of the process among twelfth grade writers, Doctoral dissertation, University of Harvard.
Emig Janet(1971), The composing processes of twelfth graders, National Council of Teachers of English.
Flower L. S. & Hayes J. R.(1980), Identifying the organization of writing processes, In L. W. Gregg & E. R. Steinberg (eds.), Cognitive process in writing, NJ: Lawrence Erlbaum Associates.
Flower L. S. & Hayes J. R.(1981), A cognitive process theory of writing, College Composition and communication, 32.
Freedman S. Warshauer et al.(1987), Research in writing: Past, present, and future, Center for the Study of Writing, ED 285 205.
Graves Donald H.(1973), Children's writing: Research directions and hypotheses based upon on examination of the writing process of seven-year-old children, Doctoral dissertation, State of University of New York.
Harste J. C., Woodward V. A. & Burke C. L.(1984), Language stories & literacy lessons, NH: Heinemann.
Matsuhashi A.(1981), Pausing and planning: The tempo of written discourse, Research in the Teaching of English, 15.
Moffett J.(1968), Teaching the universe of discourse, Boston: Houghton Mifflin.
Murray Donald M.(1968), A writer teaches writing: A practical method of teaching composition, Boston: Houghton Mifflin.
Nystrand Martin(1989), A social-interactive model of writing, Written Communication, 6(1).
Perl Sondra(1979), The composing process of unskilled college writers, Research in the Teaching of English, 13.
Pianko S.(1979), A description of the composing process of college freshman writers, Research in the Teaching of English, 13.
Rohman D. & Wlecke A. (1964), Prewriting: The construction and applications of models to concept formation in writing, Michigan State University, ED 001 273.
Stallard C.(1979), An analysis of the writing behavior of good writers, Research in the Teaching of English, 8.
추천자료
- [제7차교육과정]제7차교육과정의 도입 과정, 제7차교육과정의 개정 방향, 제7차교육과정 추구...
- [교육과정 공통] 교과중심 및 학문중심 교육과정과 인간중심 및 경험중심 교육과정에 대해 자...
- [교육과학] 교육과정 유형별 특징과 장단점에 관해 (교육과정의 일반적 정의, 구성요소 &...
- [교육과정 및 교육평가] 경험과 교육듀이의 경험중심 교육과정을 중심으로, 듀이의 교과발달 ...
- [교육과정] 아동과 교육과정 - 학습자와 경험 중심의 교육과정 (듀이 이론, 존 듀이의 아동과...
- [유아교육과정 공통] 1. 아동중심 교육과정 통합교육과정의 개념 및 배경, 구성 교수학습방...
- [유아교육과정 공통] 아동중심 교육과정과 통합 교육과정의 개념 및 배경, 교수학습방법, 환...
- [교육과정 공통] 교과중심 및 학문중심 교육과정과 인간중심 및 경험중심 교육과정에 대해 자...
- [교육과정 및 교육평가] 경험과 교육듀이의 경험중심 교육과정을 중심으로,듀이의 교과발달 3...
- [교육과정2번항목] 교과중심 및 학문중심 교육과정과 인간중심 및 경험중심 교육과정에 대한 ...
- [교육과정] (1)항존주의 본질주의 진보주의 재건주의 교육철학, (2)교과중심 및 학문중심 교...
- [유아교육과 공통] 2. 교과중심 및 학문중심 교육과정과 인간중심 및 경험중심 교육과정에 대...
- [교육과정 공통] 교과중심 및 학문중심 교육과정과 인간중심 및 경험중심 교육과정에 대해 자...
- 유아교육과정,아동중심 교육과정과 통합 교육과정의 개념 및 배경, 교수학습방법, 환경구성 ...