인터넷쇼핑몰 특성에 의한 쇼핑가치와 고객유지에 관한 연구
본 자료는 9페이지 의 미리보기를 제공합니다. 이미지를 클릭하여 주세요.
닫기
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
  • 11
  • 12
  • 13
  • 14
  • 15
  • 16
  • 17
  • 18
  • 19
  • 20
  • 21
  • 22
  • 23
  • 24
  • 25
  • 26
  • 27
해당 자료는 9페이지 까지만 미리보기를 제공합니다.
9페이지 이후부터 다운로드 후 확인할 수 있습니다.

목차

<요약>
인터넷 가상환경에 존재하고있는 온라인 쇼핑몰은 새로운 거래유형을 정착시키기 위한 다양한 노력을 기울이고 있으며 새로운 환경에 걸 맞는 생존모델의 구축에 더할 나위 없는 노력을 경주하고 있다. 이러한 측면에서 온라인 쇼핑몰에게는 고객을 유지해야할 필요를 느끼고 있으며 다양한 마케팅적 접근이 시도 되도 있다
본 연구는 인터넷 쇼핑몰의 구축에 있어서 다양한 구성환경 특성을 바탕으로 고객유지에 영향을 미치는 변수를 찾고자 시도하였다 이러한 발상의 바탕으로 고객이 쇼핑의 행동을 직접적으로 행하는 데 있어서 핵심적인 효과인 쇼핑가치의 틀을 동원하고자 한다. 즉 인터넷 쇼핑몰의 특성이 쇼핑가치에 영향을 미칠 수 있게 구성된다면 쇼핑가치로 인해서 고객은 유지될 수 있다고 연구의 구성을 설정하였다.
본 연구의 결과에 의해 인터넷 쇼핑몰의 구성에 있어서 도구적 틀을 제시하는 데 기여하고자 하며 종국적으로 고객의 유지에 대하여 가치를 판단해 보고자 한다. 따라서 본 연구는 인터넷 쇼핑몰의 감성적 특성(디자인, 원격실재감)
웹인지도 기능적 특성(고객배려, 상품검색, 정보제공, 제품가치, 거래시스템)이 쇼핑가치(쾌락적 쇼핑가치, 실용적 쇼핑가치)와 고객유지(신뢰, 고객만족, 관계지향)에 어떤 영향을 미치는가를 분석하였다. 분석결과 웹인지도, 고객배려, 정보제공은 기각되었으며 그 외 변수는 채택되었다

Ⅰ. 서 론
Ⅱ. 이론적 배경
Ⅲ. 실증분석을 위한 조사설계
Ⅳ. 실증조사결과의 분석
Ⅴ. 결 론
참고문헌

*한글97

본문내용

keting, October, Vol.50, 135-146.
Paarsuraman, A., Valarie A. Zeithaml, and Leonard L. Berry (1985)," A Conceptual Model of Service Quality and its Implications for Future Research," Journal of Marketing, Vol. 49, 42.
Sheth, Jagdish N., and Atul Parvatiyar(1995), "Relationship Marketing in Consumer Markets: Antecedents and Consequences," Journal of Academy of Marketing Science, Vol.23(4), 255-271.
Steuer, Jonathan (1992), "Defining Virtual Reality: Dimensions Determining Telepresence," Journal of Communication, 42(4 Aut.), 73-93.
Weber, R., Brown and J. Weldon (1987), "Cognitive Maps of Environmental Knowledge and Preference in Nursing Home Patients," Environmental Aging Research, 157-174.
Zetler, D.(1992), "Autonomy Interaction, and Presence, "Presence: Teleoperators and Virtual Environments, 1(1), 127-132.

A Study on the Effects of the Characteristics of Internet Shopping mall on Shopping Values and Customer Retention
* Professor, Kyungnam University, Masan, Korea, 631-701
** Full-Time Instructor, Professor, Taegu Science College, Taegu, Korea, 702-723
Kim, Yong Man*·Kim, Dong Hyeon**
Internet, which has been developed as a new exchange revolution, forms a huge virtual exchange market, and the innovative electronic commerce has completely broken off the way of existing goods distribution.
This study begins with an awareness of the importance of customer retention to keep winning over the competition in internet shopping mall. In order to explain of the customer retention between individual and internet shopping mall, the study introduces first a satisfaction on shopping followed by an awareness of the importance of customer retention, and looks into a formation process of trust, satisfaction, and relationship orientation occurred by the offer of valuable convenience to customers. The study also explores the influence on shopping value by the characteristics with which internet shopping mall can bear, unfold by a cause and effect relationship the degree of shopping satisfaction, trust, and relationship orientation, and inquires a question to find out how to fuse the characteristics for internet retention.
Therefore, this study has the following purposes:
After examining prior research for the characteristics of internet shopping mall, it presents a possibility to connect shopping value with customer retention in light of theoretical system on characteristic elements derived from emotional and utilitarian perspectives. In order to achieve the purposes, the characteristics of internet retailing shop included site design, virtual reality, web awareness, customer concern, merchandise search, information supply, product value, and transaction system. Hypotheses were set up for the relationship with these characteristics and substantially analyzed.
To prove this research, we analyzed collected data in which customers had experienced in shopping at internet shopping mall and discussed strategic current issues about its analytic results.
  • 가격3,300
  • 페이지수27페이지
  • 등록일2002.06.24
  • 저작시기2002.06
  • 파일형식한글(hwp)
  • 자료번호#196907
본 자료는 최근 2주간 다운받은 회원이 없습니다.
청소해
다운로드 장바구니