목차
Ⅰ. 서 론
Ⅱ. 다문화의 관광상품 특성
Ⅲ. 프로그램 구성
Ⅳ. 결 론
Ⅱ. 다문화의 관광상품 특성
Ⅲ. 프로그램 구성
Ⅳ. 결 론
본문내용
988), 한국 녹차가 생활문화에 미친 영향과 그 효능에 관한 연구, 부산산업대 석사학위 논문.
이중해 (1993), 다예정신의 생활화를 통한 덕성 함양, 차와 명상.
이태희·이충기 (2000), 전통축제 방문시장 세분화의 기준으로서 관여 수준, 관광학 연구, 제24권 제1호(통권31)6.
장희정(1996), 韓·日 관광개발에 관한 연구성향 비교, 관광·레저 연구 제18권 제2호, 12.
정상구 (2000) , 한국다문화학, 부산일보사.
정상구 (2000), 어린이 차생활·차예절,
정영선 (1991), 한국의 차문화, 너럭바위,
정영숙·김인숙 (1999), 다도교육이 부산여자대학생에게 미치는 교육적 효과에 관한 연구, 부산여자대학 논문집 제20집.
정영숙·김인숙 (2001), 다도교육 효과에 관한 연구, 부산여자대학 논문집 제22집.
조명환·주현식·한성호 (2000), 관광욕구가 관광동기 및 관광행동에 미치는 영향에 관한 연구 관광·레저 연구 제12권 제2호. 12.
최계원 (1999), 우리 차의 재조명, 삼양출판사.
최준식 (1997), 한국인에게 문화는 있는가, 사계절.
최승이·이미혜 (1999), 관광상품론, 대왕사.
한경수 (2000), 한국관광사 연구의 현황과 접근방법, 관광학연구 제 24권 제3호(통권33), 2.
한국관광공사 (1995), 관광정보, 한국관광공사.
한국관광공사 (1998), 관광정보, 한국관광공사.
J. C. Holloway and R. V(1992), Plant, Marketing for Tourism, Pitman Pub.
Korea Tourism News (1998), "98년 한국관광의 전망과 업계의 대처방안", 제 17권, 1호, 1월호.
Light, D(1987), “Interpretation at historic building”, University College of Swansea, Vol. 24.
Nurtnti, Wiendu, "Heritage and postmodem Tourism," Annals of Tourism Research, Vol, 23, 2.
Pearce, P.(1982), The social psychology of tourist behavior, Oxford : Pergamon Press.
Richards, Greg(1996), “Production and consumption of European Cltural Tourism,” Annals of Tourism Research, Vol, 23, No, 2.
Seal, Kathy(1997) “Cultural Sites Lure Guests,” Hotel and Motel Management, 21, 2, 7, April.
S. Hormer and J. Swarbrooke(1996), Marketing Tourism Hospitality and Leisure in Europe, ITP co.
Smith, stephen L. J(1994), “The Tourism Product”, Annals Tourism Research, Vol. 21, No.3,
T. C. Middleton(1996), Victor, Marketing in Travel and Tourism, Butterworth Heinmann.
Program Development of Tea Culture for Tourism Product
* Professor, Pusan Women's College, Pusan, Korea, 614-050
** Full Time Lecturer, Pusan Women's College, Pusan, Korea, 614-050
Jung, Young Sook*·Kim, In Sook**
To develop the traditional tea culture into tourism product, we will review the characteristics of traditional tea culture. Since our ancestor introduced tea, our tea culture has expressed the culture and spirit of ancestors' life and practiced the body and mind. Based on this facts, we want to build the program for applying the tea culture into the characteristics of tourism products.
The program for tea culture is following; reception; visiting the Korean Tea Museum consisting of reception room, tea-related document room, tea pottery room and korean traditional dress room; experiencing tea ceremony, tea traditional foods, natural dyeing, tea pottery making and tea etiquette; seeing visitors out.
However, we didn't evaluate the satisfaction of tourists from Japan, China, America and Europe who participated in this program through the objective data. But they understood the excellency and creativity of Korean traditional culture through experiencing Korean invisible-visible culture.
Therefore this study intends to develop the program for the attractive and differentiated culture tourism and build the competitive model of Korean culture tourism product.
이중해 (1993), 다예정신의 생활화를 통한 덕성 함양, 차와 명상.
이태희·이충기 (2000), 전통축제 방문시장 세분화의 기준으로서 관여 수준, 관광학 연구, 제24권 제1호(통권31)6.
장희정(1996), 韓·日 관광개발에 관한 연구성향 비교, 관광·레저 연구 제18권 제2호, 12.
정상구 (2000) , 한국다문화학, 부산일보사.
정상구 (2000), 어린이 차생활·차예절,
정영선 (1991), 한국의 차문화, 너럭바위,
정영숙·김인숙 (1999), 다도교육이 부산여자대학생에게 미치는 교육적 효과에 관한 연구, 부산여자대학 논문집 제20집.
정영숙·김인숙 (2001), 다도교육 효과에 관한 연구, 부산여자대학 논문집 제22집.
조명환·주현식·한성호 (2000), 관광욕구가 관광동기 및 관광행동에 미치는 영향에 관한 연구 관광·레저 연구 제12권 제2호. 12.
최계원 (1999), 우리 차의 재조명, 삼양출판사.
최준식 (1997), 한국인에게 문화는 있는가, 사계절.
최승이·이미혜 (1999), 관광상품론, 대왕사.
한경수 (2000), 한국관광사 연구의 현황과 접근방법, 관광학연구 제 24권 제3호(통권33), 2.
한국관광공사 (1995), 관광정보, 한국관광공사.
한국관광공사 (1998), 관광정보, 한국관광공사.
J. C. Holloway and R. V(1992), Plant, Marketing for Tourism, Pitman Pub.
Korea Tourism News (1998), "98년 한국관광의 전망과 업계의 대처방안", 제 17권, 1호, 1월호.
Light, D(1987), “Interpretation at historic building”, University College of Swansea, Vol. 24.
Nurtnti, Wiendu, "Heritage and postmodem Tourism," Annals of Tourism Research, Vol, 23, 2.
Pearce, P.(1982), The social psychology of tourist behavior, Oxford : Pergamon Press.
Richards, Greg(1996), “Production and consumption of European Cltural Tourism,” Annals of Tourism Research, Vol, 23, No, 2.
Seal, Kathy(1997) “Cultural Sites Lure Guests,” Hotel and Motel Management, 21, 2, 7, April.
S. Hormer and J. Swarbrooke(1996), Marketing Tourism Hospitality and Leisure in Europe, ITP co.
Smith, stephen L. J(1994), “The Tourism Product”, Annals Tourism Research, Vol. 21, No.3,
T. C. Middleton(1996), Victor, Marketing in Travel and Tourism, Butterworth Heinmann.
Program Development of Tea Culture for Tourism Product
* Professor, Pusan Women's College, Pusan, Korea, 614-050
** Full Time Lecturer, Pusan Women's College, Pusan, Korea, 614-050
Jung, Young Sook*·Kim, In Sook**
To develop the traditional tea culture into tourism product, we will review the characteristics of traditional tea culture. Since our ancestor introduced tea, our tea culture has expressed the culture and spirit of ancestors' life and practiced the body and mind. Based on this facts, we want to build the program for applying the tea culture into the characteristics of tourism products.
The program for tea culture is following; reception; visiting the Korean Tea Museum consisting of reception room, tea-related document room, tea pottery room and korean traditional dress room; experiencing tea ceremony, tea traditional foods, natural dyeing, tea pottery making and tea etiquette; seeing visitors out.
However, we didn't evaluate the satisfaction of tourists from Japan, China, America and Europe who participated in this program through the objective data. But they understood the excellency and creativity of Korean traditional culture through experiencing Korean invisible-visible culture.
Therefore this study intends to develop the program for the attractive and differentiated culture tourism and build the competitive model of Korean culture tourism product.
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